تحلیل بازار و هیجانات بازار لوازم جانبی موبایل در ایران

تحلیل بازار و هیجانات بازار لوازم جانبی موبایل در ایران

بازار لوازم جانبی موبایل در ایران

بازار لوازم جانبی موبایل در ایران یک بازار مکاره و خوب است . بازاری که از دل آن حاج رضا علاالدین ،صدها ترخیص کار ثروتمند وهزاران قاچاق بر بیرون آمده است. در سالهای گذشته وقتی با هواپیمای ماهان به چین سفر می کردید محال بود که در هواپیما یکی از مسافران از وارد کنندگان لوازم جانبی موبایل نباشد، البته الان دیگر بازار لوازم جانبی موبایل رونق سابق را ندارد.شاید در تمام شهرهای ایران پاساژی برای فروش موبایل وجود داشته باشد که هیچ کدام از آنها نتوانسته اند به موفقیت علاالدین و چارسو در پایتخت دست پیدا کنند.بخش بزرگی از لوازم جانبی موبایل ایران با ارز قاچاق تامین میشود و علت آن این است که ترخیصکار های لوازم جانبی موبایل ارزی که از دولت برای لوازم جانبی موبایل دریافت میکنند را به وارد کنندگان این صنف نمی دهند و البته واردکنندگان هم اعتراضی به این موضوع ندارند ، چرا که معمولا ترخیصکاران، بارچندین وارد کننده را به صورت همزمان ترخیص می کنند و اکثر وارد کنندگان این صنف سرمایه کافی برای آوردن یک کانتینر کامل و همنطور دانش و توانایی ترخیص بار از گمرک را ندارندو حتی بسیاری از آنها نمی دانند ترخیص کار برای بارآنها ارز نیمایی می گیرد.

قاچاق لوازم جانبی موبایل

و اما بحث قاچاق . شاید بخش بزرگی از قاچاق کالا از مبادی غیر رسمی در ایران برای لوازم جانبی موبایل باشد. علت این است که کالاهای لوازم جانبی موبایل کوچک ، سبک و گران است ، که این ویژگی ها برای قاچاق بر عالی است. طبق تحقیقات تیم بازرگانی ایده گستر هزینه قاچاق کالا برای هر کارتن با اندازه معمولی و وزن 10 تا 20 کیلو از دبی به تهران چهار میلیون تومان (درزمان نگارش این متن )است . این هزینه بالا برای قاچاق کالا برای کالایی مثل میز یا صندلی یا کاشی و سرامیک و… مقرون به صرفه نیست و کالاهای لوازم جانبی موبایل باب دل قاچاقچیان می باشد. البته هر کالایی در صنف لوازم جانبی موبایل برای قاچاق خوب نیست. مثلا اسپیکر و هدست  بدلیل حجم بالا،هزینه قاچاق آن از واردات قانونی اش بیشتر است.البته که گروه ایده گستر از زمان حیات خود هرگز به سمت قاچاق کالا نرفته است.

قاچاق لوازم جانبی موبایل

لوازم جانبی موبایل و احساسات جوانی

یکی از اصنافی که با اندک نوسان دلار در آن هیجاناتی رخ می دهد ، فروش لوازم جانبی موبایل است . اگر به سامانه نیما سربزنید خواهید دید قیمت دلار در اکثر مواقع تقریبا ثابت است و یا نواسان کمی دارد و علت اینکه با اندک نوسانی این بازار اینگونه ملتهب می شود این است که اکثر واردکنندگان این صنف خرده پا بوده و با ارز قاچاق کالای خود را وارد می کنند(که دربالا در مورد آن توضیح دادیم)

نکته جالب در این بازار این است که تقریبا اکثر موبایل فروشان عقیده ای به خرید کالا در قیمت کف را ندارند و در زمانی که قیمت دلار رو به پایین است این بازار رونقی ندارد و برعکس زمانی که دلار رو به بالاست این بازار پر رونق می شود. البته شاید علت این موضوع جوان بودن صنف موبایل و احساسی تصمیم گرفتن آنها باشد.تمام تجار حرفه ای می دانند خرید در بازار افزایشی (دلار رو به بالا) کار اشتباهی است ، اما این اصل تجارت اصلا در این بازار صدق نمی کند.

قیمت گذاری در لوازم جانبی موبایل

متاسفانه در این صنف چیزی به نام انصاف وجود ندارد و بعضا کالا را با بیش از ده برابر سود به مشتری می فروشند. در بیشتر موبایل فروشی های پایتخت در زمان فروش کالا به قیمت خرید آن توجه نمی شود ، بلکه به این توجه می کنند که حداکثر قیمتی که می توان این کالا را فروخت چند است. ( به قیافه کالا و مشتری نگاه میکنند) برای همین است که لوازم جانبی گوشی های گران قیمت ،گران تر است . در حالی که برای نمونه قیمت گلس گوشی ارزان با گوشی گران یک قیمت است اما بعضی فروشگاه ها قیمت گلس گوشی آیفون را گران تر می فروشند.

قیمت لوازم جانبی

اگر نگاهی به آمار گمرک بیاندازیم به راحتی متوجه می شویم که لوازم جانبی موبایل، وزن بسیار کمی در اقتصاد ایران دارد.حال این سوال پیش می آید اگر حجم این بازار اینقدر کوچک است کسبه پاساژ چارسو و علاالدین چگونه کرایه مغازه 50 تا 250 میلیون تومانی را پرداخت می کنند؟ جواب این سوال ساده است و علت سود بالایی است که برروی کالاهای خود می گیرند.

در بازارهایی مثل آهن یا طلا محال است قیمت کالا بالا برود و فروشنده ،کالا را به قیمت قبل بفروش برساند اما در بازار لوازم جانبی موبایل بعضا دیده می شود قیمت کالا بالا می رود اما فروشنده قیمت آن کالا را بالا نمی برد.علت این امر را در جوان بودن میانیگین سنی این صنف می توان جستجو کرد .(البته کسادی بازار هم  بی تاثیر نیست)

در شهر هایی مثل بانه و سقز روال واردات کالا به این شکل است که ابتدا کالا ازکشور چین به کشور عراق منتقل می شود، سپس به سلیمانیه می رود و از آنجا با کوله بر به داخل ایران می آید. لازم به ذکر است که کوله بران عزیز درآمد بسیار بالایی از این راه بدست می آورند (برای هر کارتن بیش از پنج میلیون تومان در زمان نگارش کالا) طوری که در شهرهای مرزی کارگر بسختی پیدا می شود و همه کارگران عزیز به سمت کوله بری رفته اند.

در شهرهای بانه و سقز علت ارزان بودن کالا قاچاق بودن کالا نیست، چرا که در تهران نیز کالای قاچاق بسیارزیادی وجود دارد و علت ارزان تر بودن بعضی کالا ها در بانه این است که فروشنده به دلیل رقابت بالا کالا را با سود کمتری می فروشد . البته هزینه هایی مثل اجاره مغازه در بانه بسیار کمتر است.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

One thought on “تحلیل بازار و هیجانات بازار لوازم جانبی موبایل در ایران

  1. 9158325350 گفت:

    با تشکر از مطالب ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *